Post

Jakich ciężarków należy używać do wyważania kół?

Słyszymy to pytanie za każdym razem, gdy wymieniamy koło, gdy zlecamy usługę: Czy powinniśmy wyważyć koła? Nasza odpowiedź jest zawsze twierdząca. Dobrze wyważona opona to nie tylko gwarancja komfortu i bezpieczeństwa, ale także gwarancja dłuższej żywotności opony. Niewyważone koła mogą powodować drgania i dyskomfort podczas jazdy, a także przedwczesne zużycie opon, elementów zawieszenia lub układu kierowniczego. Dlatego ważne jest, aby wyważyć koło za każdym razem, gdy zdejmujemy lub montujemy nową oponę. Zaleca się sprawdzenie wyważenia koła i skorygowanie go po przejechaniu 5 000 km lub w razie wypadku na drodze.

Jaką wagę wybrać do wyważenia koła?

Korekta wyważenia koła odbywa się poprzez użycie ciężarka o odpowiednim rozmiarze. Dzięki temu zabiegowi skorygowana zostanie masa kół. Jako obciążenie posłużą ciężarki do wyważania kół. Masa odważników podawana jest w gramach. Masa odważników jest podana w gramach. Wynika to z faktu, że ilość korekty podczas procesu wyważania kół również podawana jest w gramach. Rodzaj ciężarka do wyważania kół, jaki należy zastosować, w dużej mierze zależy od rodzaju pojazdu lub felgi.

Typ pojazdu a ciężarki do wyważania kół

Zanim wybierzemy ciężarek, musimy znać typ pojazdu. Jest to ważne, ponieważ w każdym typie pojazdu stosowane są inne ciężarki. Różnią się one sposobem montażu, materiałem, dostępną wagą oraz rodzajem felgi. Ważne jest określenie, czy wyważanie kół będzie wykonywane na motocyklu, samochodzie osobowym czy ciężarowym. Sprawdź ciężarki do wyważania kół na sklep-warsztat.pl

Ciężarki do wyważania kół a typ felgi

Typ felgi ma znaczenie. Używamy różnych ciężarków w zależności od typu koła. Gdy musimy wyważyć felgi stalowe w kołach, używamy ciężarków nabijanych. Tylko ten typ ciężarków nadaje się do felg stalowych. Felgi aluminiowe dają więcej możliwości, ponieważ dostępne są zarówno ciężarki nabijane, jak i klejone. Dobierając ciężarki do felg aluminiowych należy zwrócić baczną uwagę na kształt i wielkość kołnierza felgi. Gdy kołnierz jest prawidłowo wyprofilowany, możemy zastosować ciężarki nabijane. W przypadku braku kołnierza konieczne jest zastosowanie ciężarków klejonych lub wylewanych.

Koło samochodu

Montaż ciężarków nabijanych

Zarówno na felgach aluminiowych jak i stalowych można zamontować ciężarki naklejane. Obciążniki przyklejane są przeznaczone do konkretnych typów felg. Wielkość sprężyny mocującej, która utrzymuje obciążnik we właściwym położeniu, jest różna w przypadku obciążników naklejanych. Jak sama nazwa wskazuje, ciężarki naklejane montuje się poprzez naklejenie ich na miejsce. Obciążniki te mają masę od 5 do 60 g. Ze względu na szybki montaż, obciążniki przyklejane są popularne w serwisach wymiany opon.

Ciężarki klejone - sposób montażu

Ciężarki klejone mogą być montowane tylko na felgach aluminiowych. Ten rodzaj ciężarków mocuje się do felgi za pomocą taśmy klejącej. Ciężarki występują w paskach 60g, podzielonych na 12 części po 5g każda. Aby zamontować ciężarek, należy przyciąć pasek na odpowiednią długość za pomocą noża. Ze względu na dłuższy czas montażu ciężarków samoprzylepnych, są one najczęściej montowane na felgach, na których nie można zamontować ciężarków nabijanych.

Ciężarki do wyważania kół - rodzaje

Ze względu na wygodę i przepisy ważna jest znajomość materiału, z którego wykonany jest ciężarek. Ciężarki do felg aluminiowych powinny być wykonane z plastycznego, łatwego w montażu materiału. Ciężarki do felg stalowych muszą być wykonane z materiału, który jest nie tylko plastyczny, ale również odporny na korozję i bezpieczny dla koła, ponieważ mają one bezpośredni kontakt. Na rynku można znaleźć obciążniki wykonane ze stali, cynku i ołowiu. Ciężarki wykonane z ołowiu są łatwe w montażu ze względu na ich dużą gęstość i elastyczność. Obciążniki ze stopu cynku są większe ze względu na mniejszą gęstość. Na rynku można znaleźć również stalowe ciężarki do wyważania kół. Ze względu na słabą odporność na korozję, są to najczęściej ciężarki klejone. Taśma klejąca oddziela ciężarki od felgi i chroni ją przed korozją.